Valikko

Leipätiedotus

Leivänheittäjät –kampanja nuorille

 

Leivänheittäjät kampanjalla leipä nostetaan aivan uudella tavalla nuorison tietoisuuteen. Kohderyhmänä ovat noin 15-vuotiaat nuoret. Emme valista leivän terveellisyydestä, koska vanha tuttu terveysviestintä ei todistettavasti tähän kohderyhmään vaikuta.

Konseptin puhetapa tulee olla haastavasta kohderyhmästään johtuen äärimmäisen uskottava. Tämän mahdollistamme toteuttamalla kampanjan yhdessä nuorisokulttuurin tavoitelluimpien edustajien kanssa. Yhdessä heidän kanssaan me luomme leivän ympärille mystistä taikaa. Se lisää leivän haluttavuutta.

Leivänheittäjät on seura, jossa nuorisokulttuurin tavoitelluimmat edustajat, oman lajinsa huippuosaajat (skeittaaja, katutanssija, amerikkalaisen jalkapallon pelaaja ja cheerleader) ovat jäseniä. He tekevät nettiin tulevissa videoissa temppuja ensin omassa lajissaan ja sen jälkeen saman tempun leivällä. Sääntönä on, että leipä ländää aina suuhun eli leipä syödään. Tausta-ajatuksena on, että leipä mahdollistaa erinomaisena nuoren ravintona kaikenlaiset temput ja akrobaattiset suoritukset. Leivällä tehdään siis temppuja.

Kampanjassa nuoria houkutellaan liittymään Leivänheittäjiin ja haastetaan tekemään omia temppuvideoita leivällä. Sääntö on sama, leipä ländää aina suuhun. Kampanjan alusta on Facebook. Siellä on helppo levittää videoita ja haastaa omia kavereitaan. Kampanja kestää kolme kuukautta ja kampanjan lopussa eniten ääniä saanut tempuntekijä palkitaan.

Kampanjan nimeksi on valittu leivänheittäjät, koska heittää on nuorten suosima termi tekemiselle, puhumiselle, asioiden käsittelylle ja etenkin temppujen tekemiselle. Tämä nuorison ja aikuisten vastakkainasettelua provosoiva nimi tulee toivottavasti herättämään ansaittua huomiota mediassa.

 

    

 

Kampanjan vaiheet

 

1. Elokuun alussa verkossa leviää kaksi mainosvideota, jotka kylvävät Leivänheittäjien mainetta. Mainosvideot julkaistaan ennen varsinaisia temppuvideoita. Kampanjasivustolle tullessa rekisteröidytään Liity meihin -kohdassa. Liittymällä Leivänheittäjiin voi tilata oman Leivänheittäjät -rannekkeensa. Ennakkomarkkinoinnin jälkeen nuorisokulttuurin edustajien videot julkaistaan yksitellen.

2. Elokuun loppupuolella kampanjan paino siirtyy kohderyhmän itsensä tuottamiin temppuvideoihin. Tässä vaiheessa halutaan kaikki ulkopuoliset käyttäjät luomaan itse niin luova ja erikoinen leivänsyönti -video tai kuva, että se voittaa kilpailun. Tässä vaiheessa jokaisen kampanjaan Facebookissa törmännyt nuori haastaa omat kaverinsa tekemään ja lähettämään temppuja, eli liittymään Leivänheittäjiin.

 



Tanssija Sebastian Wennströmin leivänheittotemppu

 


Kampanjan rahoittajat

 

Suuret rahoittajat:

Suomen Leipuriliitto Oy

Fazer Leipomot Oy

VAASAN Oy

Maa- metsätaloustuottajain keskusliitto ry

Kauppamyllyjen yhdistys ry

Perheleipurit Oy

Antell-Leipomot Oy

Linkosuon Leipomo Oy

Leipomo Rosten Oy

Porin Leipä Oy

Elonen Oy Leipomo

Sinuhe Ky

Leipurin Oy

Mauste-Sallinen Oy

 

 

Pienemmät rahoittajat:

Suomen Hiiva

Cortex Oy

Pyroll Oy

Kiuaspulla Oy

Ruislandia Oy

Leppäsen Leipomo Oy

Aallon Leipomo Oy

Putaan Pulla Oy

Ramin Konditoria Kahvila Oy

T:Mi Lapin Rinkilä / Hanhivaara

Hyväskä Ky

Kotileipomo Siiskonen Oy

Kiteen Kotileipomo Avoin Yhtiö

Nurmileipä Oy

Vuohelan Herkku Oy

Kotileipomo Björn Oy

Huovila Konditoria Oy

Jokiniemen Leipä Oy

Rönttösrouva Oy

Pekan Leipä

Suur-Savo Osuuskauppa

Ecce-Re Ab Oy

Lakkapään E. Konditoria Ky

Marian Konditoria Oy

Mauste-Sallinen Oy

Rieskapaikka Oy

Kaesan Kotileipomo Oy

Nelimarkan Leipomo Oy

Uudenmaan Leipä Oy

Ojalan Pakari Ky

Kursulainen Oy

Jokioisten Leipä Oy

Rikkilän Leipä Oy

Liisan Leipomo Oy

Aetoleipuri Oy