Tiedotteet

27.5.2011

Itä-Suomen yliopisto: Kotimaisella "superruoalla" merkittävä terveydellinen vaikutus

VÄITÖSTIEDOTE

 

Itä-Suomen Yliopisto

 

Väitös 1.6.2011 Maria Lankinen

 

Suomalaisella ”superruoalla” merkittävä terveydellinen vaikutus

 

 

Itä-Suomen yliopistoon tehdyn ravitsemustieteen maisteri Maria Lankisen väitöstutkimuksen mukaan kotimaisella ”superruoalla” on terveyttä edistäviä vaikutuksia.

 

Tutkimuksessa selvitettiin ruisleivän, rasvaisen kalan ja mustikoiden vaikutusta henkilöihin, joilla oli kohonnut riski sairastua tyypin 2 diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin. Aiempien tutkimusten mukaan mm. täysjyvävilja, rasvainen kala ja marjat voivat auttaa diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä. Tätä ei ole kuitenkaan pystytty osoittamaan yksiselitteisesti kokeellisissa tutkimuksissa.

 

Koehenkilöt käyttivät ruokavaliossaan ruista, mustikoita ja rasvaista kalaa 8- 12 viikon ajan. Heiltä mitattiin rasva-aineenvaihdunnan muutoksia ruokavalioa ennen ja jälkeen.

Kotimaiset rasvaiset kalat vähensivät useita tulehdukseen liittyviä ja sokeriaineenvaihduntaa heikentäviä rasvoja. Täysjyväviljat, ruis, rasvainen kala ja mustikat olivat yhteydessä parantuneen sokeri- ja insuliiniaineenvaihduntaan ja sillä tiedetään olevan yhteys pienempään riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen. Ruisleivän havaittiin vaikuttavan kylläisyyden tunteen aineenvaihduntatuotteisiin. Ruisleivän sisällyttäminen ruokavalioon on siten avuksi painonhallinnassa ja saavutetun laihdutustuloksen ylläpitämisessä.

 

 

Lähde: Itä-Suomen yliopisto

http://www.uef.fi/uef/vaitostiedotteet


Palaa otsikoihin




Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä