Tiedotteet

28.10.2011 10.47

Itä-Suomen yliopisto:Uutta tietoa pohjoismaisen ruoan terveellisyydestä

TIEDOTE                        18.10.2011

Itä-Suomen yliopisto

Uutta tietoa pohjoismaisen ruoan terveellisyydestä 

Matala-asteinen tulehdus ja valtimon sisäseinämän toimintahäiriöt on yhdistetty 
sekä tyypin 2 diabetesriskiin että valtimotauteihin. Vastikään arvovaltaisessa 
eurooppalaisessa tiedejulkaisussa, Diabetologia- lehdessä, julkaistu uusi 
tutkimus tuo uutta tietoa pohjoismaisen ja suomalaisen ruokavalion 
terveysvaikutuksista. Tutkimus tehtiin Itä-Suomen yliopistossa 
Kansanterveystieteen ja kliinisen ravitsemustieteen yksikössä. Siihen osallistui 
yli 100 koehenkilöä, joilla oli suuri riski sairastua sekä diabetekseen että 
sydän- ja verisuonitauteihin. Tutkittavat satunnaistettiin kolmeen ryhmään: 
kontrolliryhmään, runsaasti täysjyväviljatuotteita, mukaan lukien ruis, 
sisältävään ruokavalioryhmään ja terveysdieettiryhmään, joka nautti 
täysjyväviljatuotteiden ohella runsaasti mustikkaa ja rasvaista kalaa. Tutkimus 
kesti kolme kuukautta.  

Terveysdieetti muistuttaa monin osin terveellistä Välimeren ruokavaliota, jolle 
tutkijat hakevat pohjoismaista vastinetta. Jo aikaisemmin tänä vuonna FT Maria 
Lankinen totesi väitöskirjassaan ja vastikään julkaistussa artikkelissaan (PLoS 
One 6(8):e22646, 2011), että terveysdieetti paransi veren rasva-aineenvaihdunnan 
ohella sokeriaineenvaihduntaa. Nyt tutkijat osoittivat, että sekä täysjyvä- 
tuotteita sisältävä dieetti että terveysdieetti, johon sisältyi 
täysjyväviljatuotteita, ruista, mustikkaa ja rasvaista kalaa, alensivat  
tunnetun tulehdustekijän, herkän CRP:n, pitoisuutta veressä ja paransivat 
valtimon sisäpinnan toimintaa, jota mitattiin määrittämällä 
E-selektiinipitoisuus. Herkän CRP:n lasku oli samansuuruinen kuin mitä 
tehokkaimmilla kolesterolia alentavilla lääkkeillä saadaan aikaan, vaikka 
LDL-kolesterolipitoisuus jäi korkeammaksi kuin statiinin käyttäjillä.

Tutkijat korostavat terveellisen ruokavalion kokonaisvaltaisuutta. Tutkijat 
päättelevät, että pitkällä aikavälillä terveellinen ruokavalio ehkäissee myös 
diabetesta ja valtimotauteja. Ovathan sekä herkkä CRP että E-selektiini  näiden 
tautien tunnettuja riskitekijöitä. Tulokset osoittavat, että ruokavalio ehkäisee 
myös tulehdustapahtumaa elimistössä. 

Pohjoismaissa on vastikään valmistunut pitkäkestoisempi pohjoismaista 
terveellistä ruokavaliota koskeva tutkimus, jossa myös rasvan laatua 
parannettiin rypsisöljyllä. Sen tulokset tuovat lisätietoa siitä ruokavaliosta, 
joka täyttää ruokavalion terveellisyydelle, turvallisuudelle ja maittavuudelle 
asetettavat kriteerit. Pohjoismainen tai Itämeren ruokavalio on se suunta, johon 
tunnetaan lisääntyvää mielenkiintoa kaikissa pohjoismaissa.

Lisätietoja: 
Professori Matti Uusitupa, Itä-Suomen yliopisto, matti.uusitupa@uef.fi,

Palaa otsikoihin




Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä