Vilja sopii vegaanille

31.01.2018

Vilja sopii 100 % kasvipohjaisuutensa vuoksi niin kasvisruokailijalle kuin vegaanillekin. Viljavalmisteet mielletään yleensä hiilihydraatin ja kuidun lähteeksi, ja usein unohtuu, että ne ovat myös oikein hyvä proteiinin lähde, muistuttaa Leipätiedotus ry:n toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen. Monipuolinen viljan käyttö on kasvisruokavalion perusta ja auttaa turvaamaan riittävän ja monipuolisen proteiinin sekä monien muiden ravintoaineiden saannin.

Vegaaniruokavalio ja kasvisruoan lisääminen kiinnostavat nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Puhutaan vegaanihaasteesta, fleksaamisesta ja uusia kasvisruokavalioon sopivia tuotteita tulee markkinoille koko ajan lisää. Upeiden uusien innovaatioiden vierellä perusasiat joskus unohtuvat. Viljavalmisteet ovat monessa mielessä ekologista ruokaa; ne sisältävät pääasiallisen energiamme, hiilihydraatit, mutta myös kudosten kasvuun ja uudistumiseen tarvittavat proteiinit", kertaa Mensonen.

Viljan proteiinipitoisuus on hyvä ja yhdisteltäessä siihen palkokasvien proteiineja saadaan kaikkia elimistön tarvitsemia aminohappoja. Proteiinin ravitsemuksellinen laatu riippuu sen aminohappokoostumuksesta. Ruoassa tulee olla kaikkia välttämättömiä aminohappoja, jotta elimistö pystyy niitä hyödyntämään. Jo yhdenkin aminohapon puute johtaa siihen, että elimistö ei pysty täysin hyödyntämään muitakaan aminohappoja ja ne käytetään energiaksi eikä elimistön rakennusaineiksi. Perinteinen yhdistelmä hernekeitto ja ruisleipä ovat siis myös proteiinin saannin kannalta todella hyvä vaihtoehto.

Suomalaiset saavat ruokavaliostaan riittävästi proteiinia. Ravinnon proteiineista saadaan keskimääräisesti 70 % eläinperäisistä tuotteista, kuten lihasta ja maitotuotteista, ja 30 % kasviperäisistä tuotteista, kuten viljasta ja kasviksista. Proteiinin lisäämisen sijaan tulisi terveydellisistä ja ympäristöllisistä syistä siirtyä käyttämään enemmän kasvikunnan tuotteita proteiinilähteinä.

Viljaviikkoa vietetään 29.1.-4.2.

Paljonko proteiinia ja kuitua (lähde: Fineli, THL)

Proteiinia / 100 g

Kuitua / 100 g