100% hyviä hiilareita

08.02.2022

Aivot ja lihakset käyttävät energiakseen hiilihydraateista glukoosia eli sokeria, joksi kaikki imeytyvät hiilihydraatit pilkkoutuvat. Energiaa tankatessa hiilihydraatin lähteellä ei niin ole väliä, mutta jos haluaa maksimoida hiilareiden terveyshyödyt ja mukana tulevat terveelliset kanssamatkustajat, kannattaa valita täysjyväleipää!

Täysjyväleipä on hyvä valinta sekä terveyden että ympäristön kannalta

Täysjyväleipä sisältää paljon kuitua ja on hyvä proteiinin, folaatin ja raudan lähde. Kasviproteiinin lisääminen on suositeltavaa sekä terveydellisistä että ympäristösyistä. Täysjyväviljan tärkeimpiä lähteitä ovat erilaiset ruisleivät, puurot ja sekaleivät. Riittävä saanti pienentää riskiä sairastua moniin kansansairauksiimme, kuten tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin sekä suolistosyöpiin. Sen on myös todettu olevan avuksi painonhallinnassa.

Pakkauksesta kannattaa kurkata onko käytetty vilja täysjyvää. ”Suomessa lähes kaikki ruisleipä valmistetaan täysjyvästä ja se on niin itsestäänselvyys, että aina sitä ei ole edes mainittu”, huomauttaa Kaisa Mensonen Leipätiedotus ry:stä. ”Jos pakkauksessa lukee sihtiruisjauho, tarkoittaa se, että silloin kyseessä ei ole täysjyväruis. Grahamjauho tarkoittaa sen sijaan täysjyvävehnää.” Kauraa käytetään elintarvikkeissa täysjyväisenä, sillä sitä ei kuorita.

Kaisa Mensonen, ETM