Anna Häkämies on ruisleivän Vuoden Kotileipuri

17.09.2018

Anna Häkämies on ruisleivän Vuoden Kotileipuri

Lauantaina 15.9. valittiin ensimmäiseksi Vuoden Kotileipuriksi helsinkiläinen Anna Häkämies. Valtakunnallisen kilpailun voittaja ratkesi Uudenmaan Marttojen koekeittiössä järjestetyssä finaalissa, jonne oli kutsuttu viisi tuomariston valitsemaa kilpailijaa. Vuoden Kotileipuri -titteli innoitti kisaan mukaan lähes sata leipuria, joista tuomaristo nimesi finalistit hakemusten perusteella.

Ruis ja ruisleipä ovat suomalaista superruokaa ja suomalaiset äänestivätkin ruisleivän kansallisruoakseen vuonna 2017. Vaasan Oy:n järjestämässä kilpailussa tavoitteena oli löytää ruisleivälle mestarikotileipuri. Vuoden kotileipuriehdokkaat hakivat kilpailuun kirjoittamalla tarinan omasta ruisleivästään ja leipänsä perinteistä.  Tarinoista kävi ilmi mahtava intohimo, jolla kansallisruokaamme suhtaudutaan!

Kilpailun finaalissa viisi tarinoillaan tuomarin vakuuttanutta kilpailijaa maistattivat tuomareille omaa leipäänsä. Myös yleisö sai äänestää omaa suosikkiaan Facebook -livelähetyksessä. Vuoden Kotileipuri -kisan tuomaristo koostui Uudenmaan Marttojen, Leipätiedotuksen, Pro Ruis -yhdistyksen, Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen, Kotitalousopettajien liiton sekä Keskon ja S-ryhmän edustajista.

Tuomaristo valitsi ylivoimaiseksi voittajaksi Anna Häkämiehen ”Hiton happaman ruisleivän”.

-        Leivän hapan rukiinen maku, kuoren rapeus sekä kaunis ulkonäkö vakuuttivat tuomariston, totesivat tuomaristossa mukana olleet Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen ja Pro Rukiin projektikoordinaattori Terhi Virtanen kilpailun ratkettua.

Tuomaristo halusi myös antaa kunniamaininnan Ritva Rahikkalan ”Aloittelijan ruisrieskalle”, jonka todettiin sopivan hyvin myös vähemmän happamaan makuun ja aloittelevalle leipurille sen helppouden ansiosta

-        Tässä on aivan uudenlainen käyttöliittymä ruisleivälle, joka sopii kiireiseen arkeen välipalaksi tai naposteltavaksi, tuomaristo ihasteli.

Yleisö äänesti suosikikseen Leena Jauhiaisen Kiuruvedeltä.

Kuva: Keskellä Vuoden Kotileipuri Anna Häkämies. Kilpailun juonsi Sami Kuronen (toinen vasemmalta) ja kilpailun järjestelystä vastasi Minna Cousins (Vaasan Oy; kolmas vasemmalta). Tuomaristossa toimivat Bettina Lindfors (ELO-säätiö), Terhi Virtanen (Pro Ruis ry), Kaisa Mensonen (Leipätiedotus ry), Marjo Ranta (Uudenmaan Martat), Helena Velin (Maa- ja kotitalousnaisten Keskus), Aira Kuvaja (Kotitalousopettajien liitto) ja Katarina Vikman(S-ryhmä).

Kilpailun viisi finalistia:

Leena Jauhiainen Kiuruvedeltä kilpaili perinteisellä ruisleivällään, jonka juuri on ainakin sata vuotta vanha. Mummo opetti Jauhiaiselle oikeanlaisen leivän kääntelyn kädestä pitäen ja Jauhiainen on puolestaan opettanut neljä tytärtään ja miniän ruisleipojiksi.

Korpilahtelaisella Ritva Rahikkalalla ei ole esiäidiltä perittyä juurta, vaan hän on kehittänyt kaikille sopivan Aloittelijan ruisrieskan, joka valmistuu myös sähköuunissa.

Anne Kiuru Janakkalasta kehitti ruis-mustikkalimppunsa äidillensä 80-vuotislahjaksi. Leivän juuri valmistetaan modernisti hapankorpuista ja mustikka tuo limpun makuun syvyyttä.

Helsinkiläisen Anna Häkämiehen Hiton hapan ruisleipä saa ryhtinsä naisen itse kehittämästä juuresta, joka syntyi kurkkupurkissa täysjyväruisjauhosta, raastetusta vihreästä omenasta ja vedestä vuonna 2012.

Finaalin ainoa mies oli Klaus Götsch Orimattilasta. Aseseppä Götsch leipoo noin joka kolmas päivä Mallusjoen ruisleivän, joka on parikiloinen maukas ja tukeva ruisvuokaleipä. Leivontaprosessi kestää vuorokauden: taikina tehdään aamulla, leipä paistetaan illalla ja herkkua nautitaan seuraavana aamuna. Götschin leivän juuri on peräisin Saksasta, Rheinin laaksosta, mutta elänyt Suomessa hyvin jo yli 30 vuoden ajan.

Kuva: Vuoden Kotileipuri -finalistien leivät. Edessä vasemmalla Leena Jauhiaisen perinteinen ruislimppu, edessä oikealla Anna Häkämiehen "Hiton hapan ruisleipä", keskellä Ritva Rahikkalan "Aloittelijan ruisrieska", takana oikealla Anne Kiurun ruis-mustikkalimppu ja takana Klaus Götsch´n "Mallusjoen ruisleipä"