Hävikkiviikolla ei heitetä leipääkään hukkaan!

29.08.2016

Valtakunnallista Kuluttajaliiton järjestämää Hävikkiviikkoa vietetään taas viikolla 35 (29.8.-4.9.2016) teemalla ”hyvät käytännöt”. Ruoan hävikki on aiheena tärkeä, sillä suomalaiset kotitaloudet heittävät hukkaan ruokaa joka vuosi n. 24 kiloa, joka vastaa rahallisesti 125 euroa per kotitalous ja yhteenlaskettuna jopa 500 miljoonaa euroa (MTT). Maailmanlaajuisesti hukkaan menevän ruoan määrällä voisi ruokkia jopa kaksi miljardia ihmistä (FAO). Mistään pienestä määrästä ei siis ole kysymys puhuttaessa hukkaan menevästä ruoasta.

Hävikkiviikon aikana Kuluttajaliitto sekä sen yhteistyökumppanit järjestävät tapahtumia sekä jakavat tietoa ja vinkkejä liittyen ruokahävikin vähentämiseen. Erityisesti kotitalouksien ruokahävikkiä on mahdollista vähentää melko pienillä teoilla. Yksi helppo keino vähentää hävikkiä on ostaa kaupasta vain ne tuotteet, joita tarvitsee. Kauppalistan teko on tähän oiva apuri. Jääkaappiin silmien korkeudelle kannattaa puolestaan sijoittaa kaikista nopeimmin pilaantuvat tuotteet, jolloin niitä ei unohda muiden tavaroiden taakse. Nopeasti käy myös viikoittainen tarkastuskierros, jossa käydään läpi jo kotona olevat ruoat ja otetaan ensin vanhaksi menevät tuotteet mukaan seuraavan viikon ruokalistalle.

Leipä on tuote, joka heitetään monesti aivan turhaan pois. Jos käyttämätön leipä on kuivunut ja muuttunut kovaksi, muttei ole pilaantunut, voidaan sitä uusiokäyttää monilla eri tavoilla. Omilla teoilla voi myös pidentää leivän säilyvyyttä. Leipä tulisi säilyttää huoneenlämmössä, sillä se kuivuu nopeammin jääkaapissa. Myös leivän pakastaminen on helppo tapa pidentää leivän säilyvyyttä varsinkin jos tietää, ettei sitä tule heti syötyä kokonaan. Leivänpaahdin auttaa lisäksi pehmentämään leipää, jolloin jo vähän vanhempikin leipä tuntuu tuoreelta.

Vanhaa leipää voi myös käyttää muihin ruokiin. Jauhamalla kuivan vaalean leivän saadaan hyvää korppujauhoa, jota voidaan käyttää esimerkiksi makaronilaatikon päällä. Paahtamalla paloja vanhasta leivästä saadaan hyviä krutonkeja salaatin joukkoon tai keiton päälle. Näiden muutaman esimerkin lisäksi tapoja käyttää vanhaa leipää hyödyksi on monia. Yritysten sivuilta löytyy monia vinkkejä kuivahtaneen leivän käyttämiseksi, mm. Fazer ja Vaasan ovat mukana kampanjassa.

Hävikkiviikko on MMM:n rahoittama ja Kuluttajaliitto –Konsumentförbundet ry:n toteuttama hanke, jonka tavoitteena on kotitalouksien ruokahävikin vähentäminen. Hävikkiviikon kotisivut löydät osoitteesta www.havikkiviikko.fi. Sen tapahtumia järjestetään myös ympäri Suomea, lisätietoa tapahtumista:http://www.kuluttajaliitto.fi/event/havikkiviikon-tapahtumat/