Hyvä välipala auttaa paremmille arvosanoille

06.08.2015

Moni koululainen viettää iltapäivällä aikaa yksin vanhempien ollessa vielä töissä. Lounaan ja päivällisen väliin saattaa jäädä pitkä aika, jolloin lapsen on itse huolehdittava välipalasta.

Ravitsevat välipalat ovat tärkeitä jo siksi, että lapsi kasvaa ja tarvitsee paljon energiaa. Lisäksi ne auttavat lasta jaksamaan ja keskittymään, kiteyttää Leipätiedotus ry:n projektikoordinaattori ja elintarviketieteiden maisteri Terhi Virtanen.

Kun lapsi saa tarpeeksi kuitua ja hyviä hiilihydraatteja täysjyväviljatuotteista ja kasviksista, pysyy verensokeri tasaisempana pidempään ja aivot saavat tarvitsemaansa polttoainetta.  Liika sokerin syönti puolestaan haittaa keskittymistä. Hyvä ja terveellinen välipala auttaa siis jopa saamaan parempia arvosanoja.

Virtanen listaa parhaat koululaisten vanhemmille parhaat välipalavinkit:

• Iltapäivän välipala kannattaa syödä ennen läksyjen tekoa. Tällöin aivojen on helpompaa omaksua uusia asioita.
  • Varmista, että leipälaatikosta löytyy välipalaksi täysjyväleipää. Jo pikkukoululaiset osaavat voidella leivän itse.
  • Kasvikset ja hedelmät voi pilkkoa valmiiksi jääkappiin ja leivän on hyvä olla valmiiksi viipaloitua.  Niistä lapsi voi valmistaa itsellensä hauskat voileivät.
  • Mitä värikkäämmät leivänpäälliset ovat, sitä terveellisempi välipala todennäköisesti on.

Lisätietoja:

Terhi Virtanen, projektikoordinaattori, ETM

Leipätiedotus ry, terhi.virtanen@leipatiedotus.fi, puh. 040 501 6279

Välipalavinkkejä:

Pinaattihampurilainen
2 viipaletta ruisleipää
2 pinaattilettua
2 tl margariinia
3 salaatinlehteä
1 rkl sipulia
1 rkl puolukkahilloa

1. Paahda ja voitele leivät.
2. Lämmitä pinaattiletut mikrossa.
3. Kokoa hampurilaisesi lisäten salaattia, sipulia ja puolukkahilloa.

Pienet leipäpitsaset
2      viipaletta täysjyväleipää
2 tl   kasvisrasvatuorejuustoa
1 rkl  ketsuppia tai salsakastiketta

Voitele leivät tuorejuustolla ja sivele päälle ketsuppia tai salsakastiketta. Valitse täyte makusi mukaan:

KASVISTÄYTE
tomaattiviipaleita
sipulirenkaita
2 ananasrengasta
jalapenorenkaita
pizzamaustetta
2 juustoviipaletta

KINKKUTÄYTE
kinkkusuikaleita
tuoreita herkkusieniviipaleita
paprikarenkaita
pizzamaustetta
2 juustoviipaletta

Kokoa pizza ja kypsennä sitä 40 sekuntia mikroaaltouunissa tai uunissa(mikron tehosta riippuen), kunnes juusto on sulanut. Nauti lämpimänä.

Vinkki! Leipäpizzan täytteenä voi käyttää myös aterialta jäänyttä pääruokaa, esim. kalaa, jauhelihakastiketta, broilerfileitä tms.