Leipäviikolla juhlitaan ruisleipää – suomalaiset syövät eniten ruista maailmassa!

11.09.2017

Leipäviikkoa vietetään tänä vuonna 11.–17. syyskuuta ruisleipä -teemalla. Suomalainen syö ruisleipää noin 18,5 kg / vuosi, mikä tarkoittaa kahta ruisleipäviipaletta päivässä. Tumman leivän suosio on kasvanut vaaleaan leipään nähden koko 2000-luvun. Nykyisin kotimaisesta tuoreleivästä noin joka toinen leipä on tummaa leipää. Suosion kasvua selittää mm. täysjyväisen ja rukiisen leivän todetut terveysvaikutukset.

Täysjyväruisleivällä suuri merkitys terveyteen

Suomessa ruis jauhetaan pääosin täysjyväjauhoksi, mikä tukee suomalaisten kuidun saantia. Ruisleivän ansiosta suomalaisten ravintokuidun saanti on korkeammalla tasolla kuin monessa muussa maassa.

Suomessa viljellystä rukiista yli 80 prosenttia jauhetaan täysjyväjauhoksi. Ruisleivän kuidut ja muut yhdisteet antavat tutkimusten mukaan suojaa mm. sydän- ja verisuonitauteja, hormonivälitteisiä syöpälajeja sekä tyypin II diabetesta vastaan. Ruisleipä sisältää hyvää energiaa ja kivennäisaineita, jotka auttavat jaksamaan niin liikunnassa kuin arjen askareissa.

Kansallisruokamme ruisleipä

Rukiin vuotuinen sato Suomessa on noin 108 miljoonaa kiloa ja se menee lähes kaikki elintarvikekäyttöön. Yli 60 % viljellystä rukiista käytetään ruisleivän leivontaan. Kansallisruokaäänestyksen selväksi voittajaksi nousi ruisleipä lähes 10 000 äänellä. Satavuotiaan Suomen nuoret arvostavat perinteisiä makuja, sillä ruisleipä oli alle 30-vuotiaiden äänestäjien ehdoton suosikki. Myös Leipätiedotuksen kuluttajatutkimuksen mukaan lähes 80 % vastaajista totesi pitävänsä ruisleipää houkuttelevimpana leipänä.

Kotimaiset leipomot kehittävät jatkuvasti uuden sukupolven tuotteita rukiista. ”On hieno seurata leipomoiden tuotekehittelyä. He haluavat pysyä muuttuvan maailman menossa mukana”, kommentoi Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen. Rukiisia tuotteita löytyy tällä hetkellä naposteluherkuista rukiisiin patonkeihin unohtamatta perinteisiä juureen tehtyjä ruislimppuja, palaleipiä ja maltaisen makuisia saaristolaisleipiä.

Tiesitkö, että yksi hehtaari viljeltyä ruista tuottaa 7500 ruisleipää!

Faktaa ruisleivästä animoituna infograafina: https://www.youtube.com/watch?v=tFPID5Wrt-0

Lähteet: European Flour Millers, Kauppamyllyjen yhdistys ry, Luonnonvarakeskus LUKE, Vilja-alan yhteistyöryhmä VYR, Foodwest Oy

kaisa.mensonen@leipatiedotus.fi, 040-5942728
terhi.virtanen@leipatiedotus.fi, 040-5016279