Pakkaamattomista elintarvikkeista lisätietoa kuluttajille

01.04.2015

Joulukuusta 2014 lähtien pakkausmerkintöjen tulkinta ja vertailu on ollut helpompaa uuden pakkausmerkintäasetuksen voimaan tulon ansioista. Selkeämpi ja yhtenäisempi linja otetaan käyttöön nyt myös pakkaamattomien elintarvikkeiden kohdalla, kun tietyt merkinnät muuttuvat pakollisiksi vähittäismyymälöissä sekä kahviloissa ja ravintoloissa 1.4.2015 alkaen.

Mikä tekee elintarvikkeesta pakkaamattoman?

Hyvä keino pakkaamattomien ja pakattujen elintarvikkeiden erottamiseksi toisistaan, on miettiä missä ne saavat kääreet ympärilleen. Pakatut elintarvikkeet saapuvat vähittäismyyntipaikkaan valmiiksi pakattuina, kun taas pakkaamattomat elintarvikkeet pakataan vasta niiden luovutuspaikassa. Pakkaajan roolissa voi olla joko henkilökunta, tuote-esittelijä tai kuluttaja itse. Yleisesti pakkaamaton elintarvike on tarkoitettu kuluttajalle sellaisenaan välitöntä käyttöä varten (24 h sisällä). Yleisimpiä esimerkkejä ovat irtomyyntileivät ja –leivokset, kaupan paistamat ja pakkaamat leivät, irtokarkit sekä palvelutiskituotteet. Tarjoilupaikoissa eli kahviloissa ja ravintoloissa lähes kaikki myydään asiakkaille pakkaamattomina ja elintarvikkeita koskeekin hieman eri säädökset, kuin vähittäismyyntipaikoissa.

Viisi pakollista merkintää

Pakkaamattomista kaupoissa myytävistä elintarvikkeista tulee löytyä vähintään seuraavat tiedot 1.4.2015 alkaen:

1. elintarvikkeen nimi
  2. käytetyt ainesosat
  3. allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet ja tuotteet tai tieto siitä, mistä kyseisen tiedon saa
  4. alkuperämaa tai lähtöpaikka (jos puuttuminen johtaa harhaan)
  5. tarvittavat käyttö- ja säilytysohjeet

Mainittavia allergeeneja ovat esimerkiksi gluteenia sisältävät viljat, pähkinät, selleri, maito, munat ja kalat. Kahviloissa ja ravintoissa ei ainesosaluetteloa tai käyttö- ja säilytysohjeita tarvitse merkitä. Ravintoarvomerkinnät ovat puolestaan kaikissa tapauksissa vapaaehtoisia.

Lisää muutoksia 13.12.2016

Kauppojen on 13.12.2016 alkaen ilmoitettava pakkaamattomien leipien suolan määrä erillisenä merkintänä tai mahdollisessa ravintoarvotaulukossa. Määrä ilmoitetaan painoprosentteina valmistushetkellä tai suolaekvivalentteina (2,5 x natriumin kokonais­määrä). Pakkaamattomista juustoista, makkaroista ja lihaleikkeleistä on kerrottava myös rasvan määrä.

Onko suullisesti annettava tieto tarpeeksi?

Voimaan astuvat pakolliset merkinnät on ensisijaisesti tehtävä kirjallisesti pakkaamattoman elintarvikkeen läheisyyteen. Käytännössä tämä tarkoittaa hyllynreunaetikettejä, esitteitä tai infotauluja. Tiedot voidaan kuitenkin antaa myös suullisesti, mutta kyseisestä toimintatavasta on ilmoitettava kirjallisesti. Lisäksi henkilökunnan ja valvontaviranomaisen pääsy tietoihin on oltava mutkatonta.

Lähteet:

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1169/2011 elintarviketietojen antamisesta kuluttajille

Elintarviketieto-opas elintarvikevalvojille ja elintarvikealan toimijoille: http://www.evira.fi/portal/fi/tietoa+evirasta/julkaisut/?a=view&productId=385