Presidentti Niinistö vastaanotti leipäviikon tervehdyksen

12.09.2017

Pirkanmaan Leipomot ry:n puheenjohtaja Harri Jaakkola esittelee leipäkorin sisältöä. Kuva: Matti Porre/Tasavallan presidentin kanslia

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tapasi Leipätiedotus ry:n edustajia ja vastaanotti leipäviikon tervehdyksen 12. syyskuuta Presidentinlinnassa.

Tällä viikolla vietettävän valtakunnallisen leipäviikon teemana on ruisleipä, joka valittiin 100-vuotiaan Suomen kansallisruoaksi. Presidentti Niinistö saikin leipäkorin, joka sisälsi monenlaisia ruistuotteita - ja jotain Lennullekin. Leipäkorin lisäksi tuliaisina oli Suomi 100 -juhlakakku, jonka aineksina oli myös ruista.

Leipätiedotuksen edustajat kertoivat, että ruisleipä on sekä nuorten että vanhempien ikäluokkien suosikki. Ei siis ihme, että suomalaiset syövät eniten ruista koko maailmassa, jopa 16 kiloa vuodessa henkilöä kohti.

Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen (vas.), projektikoordinaattori Terhi Virtanen, Leipuri-lehden toimituspäällikkö Elina Matikainen, Leipätiedotuksen hallituksen puheenjohtaja Sanna-Maria Hongisto ja Pirkanmaan Leipomot ry:n puheenjohtaja Harri Jaakkola toivat tervehdyksen. Kuva: Matti Porre/Tasavallan presidentin kanslia

Leipäkoriin tuotteitaan oli toimittanut: Leivon Leipomo, Mikon Leipä, Linkosuon Leipomo, Aallon Leipomo, Uotilan Leipomo, Jussinhannan Leipä, Liisan Leipomo, Fazer Leipomot, Vaasan sekä Hakafood