Ruista ranteissa ja sydämissä – juhlitaan yhdessä suomalaista ruista

23.02.2017

Tiistaina 28.2. juhlitaan koko kansan voimin historian ensimmäistä suomalaisen rukiin päivää. Ruis on päivänsä ansainnut ja sillä onkin erityinen paikka suomalaisten sydämissä. Suomalaiset syövät eniten ruista koko maailmassa, jopa 16 kg/hlö/vuosi. Tänä vuonna Suomen kansa valitsi ruisleivän myös kansallisruoaksemme.

Rukiin puolesta puhuu niin ikään terveellisyys. Ruisleivän ansiosta suomalaisten korkea ravintokuidun saanti on taattu, sillä Suomessa ruis jauhetaan pääosin runsaasti kuitua sisältäväksi täysjyväjauhoksi.

- Rukiin terveysvaikutuksia tutkitaan paljon meillä ja maailmalla. Täysjyväruis näyttää antavan suojaa muun muassa sydän- ja verisuonitauteja sekä hormonivälitteisiä syöpiä vastaan, kertoo Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

Ei ole itsestäänselvyys, että ruisleipä leivotaan kotimaisesta rukiista. Vasta vuonna 2015 Suomessa saavutettiin omavaraisuus rukiin suhteen eli kotimainen tuotanto vastasi vuosittaista kulutusta.

- Tarvitaan ammattitaitoisia viljelijöitä ja koko ruisketjun yhteistyötä, jotta kansallisherkkumme voi jatkossakin olla kotimaista, painottaa Pro Ruis -yhdistyksen puheenjohtaja Heli Anttila.

Rukiin kunniaksi Kampissa tapahtuu

Suomalaista ruista juhlistetaan tiistaina 28.2. kello 11.00-18.00 Kampin kauppakeskuksessa, E-tasolla.

Tapahtumassa ikuistetaan videolle ruisleipään ja kotimaiseen rukiiseen liittyviä kokemuksia, näkemyksiä, visioita ja herkutteluvinkkejä. Ruistarinoita kuvataan koko päivä, joten tilaisuuteen voi pistäytyä omaan aikatauluunsa sopivasti. Ne tallennetaan osaksi ELO-säätiön keräämää #minunruisleipäni -tarinapankkia. Tervetuloa kertomaan omasi!

Tapahtumassa jaetaan lisäksi ruisleipiä, maistiaisia ja ruistietoutta. Tapahtuman järjestävät Pro Ruis ry ja Leipätiedotus ry.

Leivän juuret kansalliseepoksessamme

Tästä eteenpäin suomalaisen kulttuurin päivänä 28.2. juhlitaan myös ruokakulttuuria, jonka tärkeästä asemasta 100 vuotiaassa Suomessa kertoo kansallisruoan valinta. Kansallisruoaksi valittu ruisleipä on suomalaisen ruokakulttuurin ydin. Leipä ja viljat ovat Kalevalan tarinoissa oleellisessa roolissa. Lisää tästä ELO-säätiön sivuilta: http://www.elo-saatio.fi/suomalaisen-kulttuurin-paiva-on-myos-ruokakulttuurin-paiva-2

Lisätietoja:

Kaisa Mensonen