Skotlannin Maatalous Oy on RUISMESTARI 2017

08.12.2017

Pro Ruis yhdistyksen järjestämän ”Ruis on taitolaji” – RUISMESTARI -viljelykilpailun voiton vei Skotlannin Maatalous Oy Perniön Nurkkilasta. Voittaja julkistettiin perjantaina 1.12. Fazer Vierailukeskuksessa järjestetyssä ruisseminaarissa. Voittaja palkittiin upealla Multiva TR200-perävaunulla. Ruismestari-kilpailun taso oli edellisen kilpailun tapaan kova. Kilpailun keskisato oli korkea, 6600 kg / ha.

Skotlannin Maatalous Oy:n omistavat veljekset Kalle ja Juho Vainio. Korkean 8730 kg keskisadon ja sadon laadun lisäksi perustellut viljelytoimenpiteet vakuuttivat kilpailuraadin. Veljekset kertovat rukiin viljelyn kiinnostavan sen vuoksi, että sitä käytetään paljon kotimaisessa teollisuudessa ja uusien lajikkeiden myötä satotasot ovat nousseet omaan luokkaansa.

-          Ruis on viljakasveista mielenkiintoisin ja se on hyvä välikasvi muille viljakasveille. Ruiskilpailu taas on hieno tapa saada lisättyä viljelijöiden mielenkiintoa tekemään kaikkensa satonsa parantamiseen, totesi Juho Vainio.

Kilpailussa toiseksi sijoittui Oskar Tallberg Tammisaaresta ja kolmannen sijan jakoivat Petri Sola Mäntsälän Sahakylästä ja Henri Huhtamaa Eurajoelta. Lisäksi raati halusi antaa erityismaininnan kilpailun ainoalle luomuviljelijälle, Alastarolaiselle Juuso Hulmille. Lähes täydet pisteet viljelytekniikasta ja tila-arviosta sekä hyvä satotulos, yli 5 800 kg / ha, kertovat rukiin luomuviljelyn mahdollisuuksista.

-          Kilpailuun osallistumalla halusin osoittaa, että myös rukiin luomuviljelyllä voi päästä hyviin tuloksiin ja pystyy pärjäämään, kun asiat vain tehdään oikealla tavalla, Juuso Hulmi kertoo kilpailukokemuksestaan.

Voittajat valitsi raati, jossa oli mukana Pro Ruis yhdistyksen hallituksen varapuheenjohtaja ja Boreal Kasvinjalostuksen kaupallinen johtaja Satu Pura, Multiva Dometal Oy:n kotimaan myynnistä vastaava Juha Erkkilä, Fazer Myllyn viljanhankintapäällikkö Tero Hirvi, erikoistutkija Marja Jalli Lukelta, Ruismestari 2015 -kilpailun voittaja viljelijä Mikko Mäki-Latvala sekä rukiin viljelijä Kalle Oivanen. Raadin edustajisto vieraili jokaisella kilpailutilalla.

-        Kilpailun avulla halutaan tuoda esille rukiin viljelijöiden ammattitaitoa. Tavoitteena on lisätä viljelijöiden kiinnostusta rukiin viljelyyn, kannustaa tavoittelemaan korkeita satoja ja tuomaan esille hyviä rukiin viljelyn käytäntöjä, Pro Ruis yhdistyksen puheenjohtaja Heli Anttila kertoo.

Kyseessä ei siis ole pelkästään puhdas satokilpailu, vaan huomiota kiinnitetään myös muihin tekijöihin, kuten viljelyn taloudellisuuteen. Kilpailu järjestettiin nyt toista kertaa ja mukaan ilmoittautui 22 rukiin viljelijää eri puolilta Suomea.

Kilpailun pääsponsoreina toimivat Multiva (Dometal Oy) ja Fazer Mylly. Sponsoreina olivat myös Boreal Kasvinjalostus Oy, Yara Suomi, ViljelijänBerner, Teknos ja BKT.

Tilaisuuden voi katsoa jälkikäteen: https://youtu.be/eCiTKJp_gYQ

Kuvassa vasemmalta: Dometal Oy:n Mikko Mäkimattila, Skoltannin Maatalous Oy:n Ruismestarit 2017 Juho ja Kalle Vainio, toiseksi tullut Oskar Tallberg, Fazer Myllyn Tero Hirvi, vuoden 2015 Ruismestari Mikko Mäki-Latvala sekä Pro Rukiin puheenjohtaja Heli Anttila