4 palaa leipää päivässä ja pulla joka kolmas päivä

12.04.2019

Suomalainen söi vuonna 2018 ruokaleipää reilu 41 kiloa. Tämä vastaa noin 4 leipäviipaletta päivässä. Kahvileivällä herkutellaan noin joka kolmas päivä.

Leipätiedotus ry:n ylläpitämän leipomotuotteiden myyntitilastoinnin ja Tullin tuontitilaston mukaan suomalaiset söivät vuonna 2018 ruokaleipää keskimäärin reilut 41 kg/hlö. Kahvileipä ja konditoriatuotteet maistuivat myös, mutta niillä herkutellaan maltillisesti: vuosittain suomalainen syö vajaa 8 kg kahvileipää. Tämä tarkoittaa yhden pullan tai viinerin nauttimista joka kolmas päivä.

- Leivän kulutus on säilynyt melko tasaisena koko 2010-luvun, kertoo tilastoinnista vastaava projektikoordinaattori Terhi Virtanen Leipätiedotuksesta. Päivittäin suomalainen kuluttaja söi leipää viime vuonna noin 113 g, mikä vastaa noin 4 viipaletta tuoreleipää tai yhtätoista palaa kuivaleipää.

Tuonnin kasvusta huolimatta suomalaiset syövät edelleen eniten kotimaista leipää. ”Laskelmien mukaan suomalainen söi viime vuonna noin 35 kg kotimaista leipää”, Terhi Virtanen kertoo. ”Kahvileivästä ja konditoriatuotteista noin 5,5 kg on kotimaista tuotantoa.”

Riittävästi terveellistä kuitua

Monet kotimaiset leivät ovat runsaskuituisia eli sisältävät kuitua vähintään 6 %. Kuidun terveysvaikutusten saavuttamiseksi sitä suositellaan syötävän vähintään 25-35 g päivässä. Harvalla suomalaisella tämä toteutuu. Suomalaisten ravitsemustottumuksia selvittäneen FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan 70 % väestöstä saa kuitua liian vähän: suomalaisten keskimääräinen kuidunsaanti on vain 20-22 g /vrk.

Viljatuotteet ovat erinomainen kuidunlähde ja viljakuidut on helpoin koota täysjyvätuotteista. Täysjyväleivän terveellisyys perustuu sen sisältämään viljakuituun sekä vitamiineihin ja kivennäisaineisiin. Syömällä 4 palaa runsaskuituista leipää saadaan leivän kuitupitoisuudesta riippuen kokoon 7-18 g kuitua.

Riittävää kuidun saantia on hankala täyttää ilman viljatuotteita: suositellulla kasvisten ja hedelmien määrällä, puoli kiloa päivässä, saadaan kuitua noin 9 g. Vaikka kasvisten ”kuitupottia” täydentäisi pähkinöillä ja siemenillä, jotka ovat hyviä kuidun lähteitä, kertyy suositellusta määrästä (30 g / pvä) kuitua lisää kuitenkin vain 3 grammaa.

Terhi Virtanen, projektikoordinaattori , ETM
terhi.virtanen@leipatiedotus.fi