Hiilareista virtaa ladulle

20.02.2019

Hiilihydraattien merkitys on kestävyyslajeja harrastavalle kuntoilijalle keskeinen. Nyt hiihtolomakaudella kannattaakin miettiä, mitä eväitä pakkaa hiihtolenkille ja millaisilla aterioilla siihen valmistautuu. Myös pitkän hiihtolenkin jälkeen on hyvä muistaa tankata energiavarastot.

Riittävä energiansaanti on edellytys liikunnan harrastamiselle ja terveenä pysymiselle. Mitä enemmän ja suuremmalla teholla liikutaan sitä tärkeämpää on kiinnittää huomiota riittävään syömiseen. Kestävyysliikuntasuoritus ja siitä palautuminen vaatii energiaa ja erityisesti hiilihydraatteja. Kun elimistössä on käytettävissä riittävästi hiilihydraatteja, on edessä mukavia harjoituskilometrejä. Tarpeeseen nähden liian vähäinen hiilihydraatin saanti lisää lihasten proteiinin käyttöä energianlähteenä, hidastaa liikuntasuorituksista palautumista ja saattaa näin lisätä riskiä sairastua tai loukkaantua.

Polttoainetta liikuntaan

Hyviä hiilihydraattien lähteitä ovat viljavalmisteet, kuten leipä, puurot ja välipalapatukat. Myös hedelmät ovat mainioita hiilihydraattien lähteitä. Hyvät hiilihydraatin lähteet sisältävät vain vähän lisättyä sokeria ja niissä on runsaasti kuitua sekä vitamiineja ja kivennäisaineita. Pitkälle hiihtolenkille kannattaakin pakata mukaan voileivät tai termosmukiin lämmin puuro. Lisäksi reppuun kannattaa ottaa mukaan juotavaa. Välipalapatukka tai hedelmä ovat myös kevyitä eväitä ja nopeat naposteltavat hiihdon lomassa. Mikäli hiihtolenkillä on tarkoitus pitää yllä kovaa vauhtia eikä eväiden syöntiin ole aikaa, on tärkeää, että mukana on hiilihydraattipitoista juotavaa. Tällöin on hyvä nauttia hiilihydraattipitoinen ateria pari kolme tuntia ennen lenkkiä ja pian lenkin jälkeen.

Terhi Virtanen, Leipätiedotus ry
terhi.virtanen@leipatiedotus.fi