Kotimainen vaalea ruokaleipä maistuu suomalaisille

05.04.2022

Leipätiedotus ry:n leipomotuotteiden toimitustilaston mukaan kotimaisten leipomotuotteiden kulutus kasvoi vuonna 2021 lähes kolmella prosentilla edellisestä vuodesta ja palautui koronaa edeltävälle tasolla. Merkittävintä kasvu oli vaalean ruokaleivän osalta.

Suomalaiset söivät vuonna 2021 kotimaisia leipomotuotteita keskimäärin 44,4 kg per henkilö. Tämä tarkoittaa noin kolmea leipäviipaletta päivässä sekä paria pullaa ja puoltatoista karjalanpiirakkaa viikossa. Tämä on 1,2 kg eli 2,8 % enemmän kuin vuonna 2020. Vuoteen 2019 verrattuna kotimaisten leipomotuotteiden toimitukset olivat yhteensä samalla tasolla. Koronaa edeltävältä ajalta kulutuksen kasvua on tapahtunut vaalean leivän osalta samalla kun kahvileivän ja tumman leivän kulutus on hiukan laskenut, Leipätiedotus ry:n projektikoordinaattori Terhi Virtanen kertoo.

Vaalean ruokaleivän suosio jatkaa nousuaan

Vuonna 2021 kotimaisen pehmeän leivän toimitusten määrä vähittäiskauppaan ja HoReCa -sektorille oli noin 187 miljoonaa kiloa. Vaalean leivän toimitukset jatkoivat edellisten vuosien tapaan kasvua ja ne nousivatkin edellisestä vuodesta noin 5,4 miljoonaa kiloa. Tumman ruokaleivän kokonaistoimitusten määrä sen sijaan laski 2,2 miljoonaa kiloa.

Suomalaiset söivät kotimaista pehmeää ruokaleipää vuonna 2021 hiukan yli 34 kg/hlö, mikä vastaa noin kolmea leipäviipaletta päivässä. Tämä on reilu puoli kiloa enemmän kuin vuosina 2019 ja 2020. Tästä vaalean ruokaleivän osuus on noin 19 kg ja tumman ruokaleivän osuus 15 kg.

Vaaleiden ruokaleipien suosion kasvun taustalla ovat runsaasti täysjyväkauraa sisältävät kuitupitoiset ja terveelliset leivät, toteaa Virtanen. Kauraleivän kulutuksen kasvun selitys löytyy markkinoiden kasvaneesta kauraleipien tarjonnasta, kauran kiistattomista terveysvaikutuksista sekä kauran sopivuudesta moneen ruokavalioon. Kaura on luontaisesti gluteeniton vilja ja moni vatsaoireista kärsivä kokee sen sopivan ruokavalioonsa. Kaurakuidun (beta-glukaani) kolesterolia alentava vaikutus on kuluttajatutkimustemme mukaan lisännyt kauratuotteiden suosiota eli terveellisyys kiinnostaa kuluttajia edelleen, Virtanen iloitsee.

Tumman ruokaleivän osuuden laskusta huolimatta Leipätiedotuksen tilastointitiedoista vastaava Terhi Virtanen kertoo tumman ruokaleivän suosion nousseen 90-luvulta ja ruisleivän voi todeta säilyttäneen asemansa suomalaisten ruokapöydissä vuosikymmenestä toiseen. ”Tummalla ruokaleivällä on siis edelleen ruokapöydissämme vahva jalansija, jota se on vain vahvistanut viimeisen vuosikymmenen aikana”, hän summaa.

Lähteet: Leipätiedotus ry:n Kotimaisten leipomotuotteiden toimitustilastot