Koululaisten terveelliset välipalat ovat aikuisten vastuulla

18.09.2019

Yhä suurempi osa koululaisten syömisistä on erilaisia välipaloja. Kiireessä ei välipalojen laatuun ehdi aina kiinnittää huomiota. Kotona aikuisten apu on korvaamaton varsinkin pikkukoululaisille, mutta myös vanhemmille koululaisille. Sitä syödään, mitä jääkaapista löytyy.

Välipala on nimensä veroinen: se nautitaan pääaterioiden välillä eikä sillä ole tarkoitus korvata lounasta tai päivällistä. Pienet lapset syövät kerrallaan pieniä määriä, joten välipalat auttavat jaksamaan aterioiden välillä. Lasten syömisessä tärkeitä ovatkin monipuolinen ruokavalio ja säännöllinen ateriarytmi.

Aikuisten vastuulla on huolehtia, että saatavilla on järkeviä vaihtoehtoja. Tarvitaan uusia ideoita terveellisten välipalojen tarjontaan ja ennen kauppaan menoa kannattaakin suunnitella ostoslistaa valmiiksi. Jääkaappiin on hyvä tehdä valmiiksi voileipiä, pilkottuja hedelmiä ja vihanneksia, joita on helppo napata läksyjen oheen nälkäisenä. Yläkouluikäiseltäkin välipala saattaa jäädä syömättä, jos sitä ei ole valmiina jääkaapissa. Jopa leivän voiteleminen voi olla väsyneenä liian suuri kynnys.

Välipalalla on väliä

Säännöllisesti syövät menestyvät koulussa parhaiten. Päivän mittaan epäsäännöllisesti syövillä on sen sijaan enemmän stressinkaltaisia oireita. On ymmärrettävää, ettei nälkäisenä ja väsyneenä jaksa keskittyä kouluasioihin. Usein nautitut makeat välipalat heittävät veren sokeritasapainon sekaisin - vireystaso voi vaihdella päivän aikana uupumuksesta ylivilkkauteen. Säännöllinen ruokailurytmi sekä kuitupitoiset välipalat, erityisesti leipä, auttavat jaksamaan. Ja järkikin luistaa paremmin, kun aivoilla on polttoainetta. Kuitua ruokavaliostaan runsaasti saavat lapset saavat tutkitusti myös enemmän vitamiineja ja kivennäisaineita. Terveellisten välipalojen syöminen jää usein rutiiniksi, mikäli se taito omaksutaan jo lapsuudessa.

Miksi leipää välipalaksi?

• KUITUA Leipä on paras kuidun lähde. Runsaskuituinen leipä pitää nälän loitolla ja parantaa vatsan toimintaa.
  • ENERGIAA Leivästä saat laadukasta energiaa. Hiilihydraatit ovat aivojen tärkeää polttoainetta.
  • HYVÄÄ RASVAA Leivästä saat vain hyviä pehmeitä rasvoja. Viljan omien rasvojen lisäksi leivän leivonnassa käytetty rasva on usein kasvipohjaista.
  • RAUTAA JA MAGNESIUMIA Leipä on tärkeä raudan ja magnesiumin lähde. Rauta ehkäisee väsymystä sekä pitää hiukset, ihon ja kynnet kunnossa. Magnesiumia tarvitset luuston ja lihasten toiminnan tueksi.

Lisätietoja:
Kaisa Mensonen, Leipätiedotus ry