Näin leipää syödään Pohjoismaissa

09.05.2022

Suomalaisista 95 % kertoo syövänsä leipää päivittäin. Tämä käy ilmi Leipätiedotus ry:n tekemästä kuluttajatutkimuksesta. Ruotsalaisista vain 60 % ja norjalaisista 57 % kertoo nauttivansa päivittäin leivästä. Täysjyvätuotteiden syömisessä taas kaikilla pohjoismaisilla on parantamisen varaa.

Lähes kaikki suomalaiset syövät leipää. Leipätiedotus ry:n kuluttajatutkimukseen vastanneista 99,7 % kertoo leivän kuuluvan ruokavalioonsa. Päivittäin leipää syö melkein yhtä moni, 95 % suomalaisista. Tämä on huomattavan paljon läntisiä naapureitamme useammin: ruotsalaisista 60 % ja norjalaisista vain 57 % syö leipää päivittäin. Ruotsalaiset kuitenkin ostavat leipää useammin kuin suomalaiset, sillä 89 % heistä kertoo ostavansa leipää päivittäin tai joka toinen päivä. Suomalaisista kuluttajista sen sijaan 60 % ostaa leipää näin usein. - Tämä onkin aika erikoinen tutkimustulos. Voisiko tästä päätellä, että suomalaiset haluavat tämän takia pidempään säilyvää leipää, koska kauppasta ostetaan sitä ruotsalaisia ja norjalaisia harvemmin, pohtii Liepätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

Täysjyväviljan saanti

Suomalaisten täysjyvän saanti on muiden Pohjoismaiden kanssa samalla tasolla ja kansainvälisestikin vertailtuna kohtalaisen runsasta. Suomessa paras täysjyvänlähde on leipä. Jopa yli puolet täysjyvästä saadaan ruisleivästä. Meillä miehet saavat keskimäärin 63 grammaa ja naiset 47 grammaa täysjyvää päivässä, kun Ruotsissa täysjyvän saannin on arvioitu olevan miehillä keskimäärin noin 60 g ja naisilla noin 40 g päivässä. Norjassa miehet saavat täysjyvää keskimäärin noin 70 grammaa ja naiset noin 50 grammaa päivässä.

Aiemmin tehtyjen tutkimusten mukaan täysjyvää tulisi syödä päivittäin noin 75 g, jotta siitä saadaan kaikki mahdolliset terveyshyödyt. Pohjoismaissa on siis vielä matkaa asetettuihin täysjyvänsaantisuosituksiin. Riittävä täysjyvän saanti pienentää monien kansantautien riskiä. Täysjyväviljavalmisteet sisältävät paljon kuitua ja ovat hyviä kasviproteiinin, folaatin ja raudan lähteitä.

Lähteet: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Julkaisut: Täysjyvän saanti Suomen aikuisväestössä – FinRavinto 2017 -tutkimuksen tuloksia (2021)

Leipätiedotus ry, Crowst Oy: Leivät ja syöminen 2021

Brödinstitutet, United Minds: Brödtermometern 2021