Ruisleipä Suomen suosituin – Ruisleipäpäivä 28.2.

27.02.2019

Torstaina 28.2. juhlitaan taas kansallisruokaamme, suomalaista ruisleipää. Suomalaiset syövät ruista eniten koko maailmassa, jopa 16 kg/hlö/vuosi ja ruisleivän kulutus asukasta kohden on maailman korkeimmalla tasolla. Suomessa ruis jauhetaan pääosin runsaasti kuitua sisältäväksi täysjyväjauhoksi, josta terveellinen ja kuitupitoinen ruisleipä leivotaan.

- Leipätiedotuksen teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes 90 % suomalaisista pitää ruista houkuttelevana leipäviljana, kertoo Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen. – Ruispalaleivät maistuvat ikään ja sukupuoleen katsomatta, kun taas jälkiuunileivät ovat varttuneemman väestön suosiossa, jatkaa Mensonen.

Ei ole itsestäänselvyys, että ruisleipä leivotaan kotimaisesta rukiista. Vuonna 2017 ruissato oli suurin lähes 30 vuoteen, mutta vasta kolmas vuosi kun Suomessa saavutettiin omavaraisuus rukiin suhteen eli kotimainen tuotanto vastasi vuosittaista kulutusta. Syksyn 2017 ja kesän 2018 hankalien olosuhteiden takia viime syksyn ruissato jäi heikoksi. Tällä hetkellä kasvavan sadon osalta sen sijaan hyvät kylvöolosuhteet ja syksyn laaja kylvöala lupaavat hyvää ruisvuotta 2019. Nyt kylvetty ruisala on 2000-luvun toiseksi suurin ja se riittänee jälleen kattamaan kotimaisen rukiin kulutuksen, joka on noin 100 milj. kg/v.

- Olosuhteille emme voi mitään, mutta tärkeää on, että viljely kiinnostaa, sillä vain se turvaa kotimaiseen rukiin tulevaisuudessa ja ihanat kotimaiset ruistuotteet suomalaisen kuluttajan ruokapöytään, Pro Ruis ry:n puheenjohtaja Minna Oravuo toteaa. Ammattitaitoisten viljelijöiden ja ruisketjun yhteistyöllä kansallisherkkumme voi jatkossakin olla kotimaista.

Kutsu medialle: Rukiin kunniaksi Kampissa tapahtuu 28.2.2018 klo 8-10.30

Suomalaista ruista juhlistetaan torstaina 28.2. kello 8.00-10.30 Kampin kauppakeskuksessa keskusympyrässä, E-tasolla.

Tapahtumassa jaetaan suomalaisesta rukiista valmistettuja herkullisia ruisleipiä. Tapahtuman järjestävät yhdessä Leipätiedotus ry ja Pro Ruis ry.

Lähde: Foodwest ja Leipätiedotus: Leivänkäyttötutkimus 2018

Lisätietoja:
Kaisa Mensonen
Leipätiedotus ry
kaisa.mensonen@leipatiedotus.fi

Rukiin viljelyyn liittyvissä asioissa:
Minna Oravuo
Pro Ruis ry