Ruisleipää juhlitaan huomenna

27.02.2020

Perjantaina 28.2. vietetään neljättä kertaa Ruisleipäpäivää. Vuonna 2017 Suomen kansa valitsi ruisleivän kansallisruoaksemme. Suomalaiset syövät eniten ruista koko maailmassa, jopa 16 kg/hlö/vuosi.

Valitse joka toinen leipä rukiisena

Rukiin puolesta puhuu terveellisyys. Suomessa ruis jauhetaan pääosin runsaasti kuitua sisältäväksi täysjyväjauhoksi, josta terveellinen ruisleipä leivotaan. Näin kaikki rukiin hyvät terveysvaikutukset saadaan hyödynnettyä. Valitsemalla joka toisen leipäpalan rukiisena, voi kuidun saantia lisätä ruokavaliossa. Kolme täysjyväistä ja runsaskuituista ruisleipäpalaa sisältää jopa 12 g kuitua, kun päivittäinen kuitusuositus on 25-35 g.

Rukiin terveysvaikutuksia tutkitaan paljon meillä ja maailmalla. Tutkimusten mukaan täysjyväruis antaa suojaa muun muassa sydän- ja verisuonitauteja sekä hormonivälitteisiä syöpiä vastaan. Täysjyväviljojen on todettu pienentävän merkittävästi riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin ja suolistosyöpään. Viimeisimmät tutkimukset ovat lisäksi vahvistaneet tuloksia, joiden mukaan täysjyväviljan säännöllinen nauttiminen osana ruokavaliota vähentää myös kuolleisuutta.

Rukiin tuonti vähentynyt kymmenesosaan 7 vuodessa

Viime vuosikymmenen aikana rukiin viljely on Suomessa lisääntynyt ja nykyisin olemmekin omavaraisia rukiin osalta. Vielä kymmenen vuotta sitten elintarviketeollisuuden käyttämästä, noin 100 miljoonasta ruiskilosta, puolet tuotiin ulkomailta. Kun rukiin tuonti vielä vuonna 2012 oli yli 50 miljoona kiloa, oli se vuonna 2019 vähentynyt kymmenesosaan tästä eli noin 5 miljoonaan kiloon.

Suomalaista ruista juhlistetaan perjantaina 28.2. kello 8.00-11.00 Kampin kauppakeskuksessa, E-tasolla.

Tapahtumassa jaetaan suomalaisesta rukiista valmistettuja herkullisia ruisleipiä. Tapahtuman järjestävät yhdessä Leipätiedotus ry ja Pro Ruis ry.

Lisätietoja:

Terhi Virtanen