WHOLE GRAIN DAY – täysjyväviljalla terveyttä

19.11.2020

Tänään 19.11. vietetään kansainvälistä Whole Grain Day:tä eli suomalaisittain Täysjyväpäivää.

Täysjyvävilja kuuluu suositusten mukaiseen terveyttä ylläpitävään ruokavalioon. Siitä saa kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita sekä fenolisia yhdisteitä, jotka toimivat elimistössä antioksidantteina.

Täysjyväviljassa on noin 80 %:a enemmän kuitua kuin valkoisissa jauhoissa, joista on poistettu jyvän kuori ja alkio. Myös suurin osa vitamiineista, kivennäisaineista sekä fenolisista yhdisteistä menetetään, kun kuori ja alkio poistetaan.

Täysjyväleipä

Jotta täysjyvän terveysvaikutukset saavutettaisi, tulisi täysjyvää saada päivässä 50-90 g. Leipien täysjyväpitoisuus vaihtelee, joten pakkausmerkintöjä tarkastelemalla pystyy valitsemaan mahdollisimman täysjyväisen leivän. Jos esimerkiksi valitsee leivän, jonka painosta 40 % on täysjyvää, saa suositeltavan täysjyvän määrän (60 g) viidestä leipäviipaleesta.

Täysjyväviljalla terveyttä

Parantaa tarkkaavaisuutta ja keskittymistä

• Täysjyvän sisältämät B-vitamiinit --> aivojen toiminta ja vireystilan ylläpito
  • Täysjyvä --> hermoston toiminta ja verensokerin vaihtelujen tasaaminen --> vireystilan ja keskittymiskyvyn ylläpito

Pienentää sydän- ja verisuonitautien riskiä

• Kasvisterolit ja β-glukaani --> LDL-kolesteroliarvojen pienentäminen
  • Antioksidantit ja muut bioaktiiviset yhdisteet --> hillitsevät oksidatiivista stressiä
  • Täysjyvä --> vaikuttaa insuliinivasteeseen ja painonhallintaan --> pienentää riskitekijöitä, kuten verenpainetta

Auttaa alentamaan kolesterolia

• Täysjyvä --> laskee veren kolesteroliarvoja --> laskee eri sairauksien riskiä
  • Kasvisterolit ja liukoinen kuitu --> vähentävät verenkiertoon päätyvän kolesterolin määrää & estävät kolesterolin imeytymistä --> laskee veren LDL-kolesterolin tasoja

Vaikuttaa myös hampaisiin, hiuksiin, kynsiin ja lihaksiin

• Kivennäisaineet --> hoitavat ja vahvistavat ihoa, hiuksia ja kynsiä
  • Magnesium ja sinkki --> vaikuttavat lihasten toimintaan
  • Hiilihydraatit --> tarjoavat energiaa lihaksille --> edistää jaksamista liikuntasuorituksen aikana
  • Kuitu --> lisää pureskelun määrää ja syljen eritystä --> suojaa hampaita reikiintymiseltä ja hoitaa ikeniä

Täyttää vatsan ja ylläpitää kylläisyyden tunnetta

• Ravintokuitu --> sitoo vettä ja täyttää vatsan --> pitää kylläisenä
  • Vähäkalorinen ravintokuitu --> korvaa kaloripitoisemman ruoan tilavuutta vatsassa --> auttaa painonhallinnassa

Tasaa verensokerin vaihtelua

• Hitaasti pilkkoutuvat hiilihydraatit --> vapauttavat energiaa tasaisesti ja vähentävät verensokerin heilahteluja
  • Ravintokuitu --> tasapainottaa verensokerin kohoamista aterian jälkeen

Suojaa tyypin 2 diabetekselta

• Täysjyvä --> vaikuttaa glukoosiaineenvaihduntaan ja insuliinivasteeseen --> pienempi riski tyypin 2 diabetekseen
  • Ravintokuitu --> auttaa painonhallinnassa --> ehkäisee tyypin 2 diabeteksen syntymistä
  • Magnesium --> lisää insuliinin eritystä

Edistää suoliston toimintaa

• Liukenematon ravintokuitu --> nopeuttaa ulostemassan läpikulkeutumista ja lisää tilavuutta & nestepitoisuutta --> parantaa suolen toimintaa & vähentää ummetusta
  • Pilkkoutumattomat oligosakkaridit --> lisäävät terveyttä edistävien bakteerien kasvua paksusuolessa --> ruoansulatus toimii paremmin

Pienentää syöpään sairastumisen riskiä

• Täysjyvä --> voi pienentää riskiä sairastua mm. paksusuolen-, haima- ja rintasyöpään.
  • Ravintokuitu --> lisää ulostemassan tilavuutta à pienentää haitallisten aineiden kosketusalaa suolen limakalvon kanssa --> syövän riski pienenee
  • Ravintokuitu --> ravitsee paksusuolen terveyttä edistäviä bakteereja --> bakteerit suojaavat syövältä
  • Bioaktiiviset yhdisteet --> ehkäisevät matala-asteista tulehdusta & oksidatiivista stressiä --> pienentävät syövän riskiä
  • Mikroravintoaineet ja bioaktiiviset aineet --> voivat ehkäistä syöpäsolujen toimintaa