Karjalanpiirakka on pitänyt pintansa välipalasuosikkina

17.04.2020

Suomalaisten ateriakulttuuri on muuttunut yhä välipalapainotteisemmaksi. Vaikka välipalamarkkinoille on tullut paljon uusia tuotteita, ovat karjalanpiirakka ja riisipiirakka säilyttäneet hyvin asemansa ja määrällisesti niiden menekki pysynyt vakaana. Suomalainen syö lähes 100 piirakkaa vuodessa.

Leipätiedotus ry:n mukaan suomalainen syö lähes 100 leipomoissa leivottua piirakkaa. Tämä tarkoittaa noin 500 miljoonaa piirakkaa vuodessa. Laskelmissa ei ole mukana valmisruokahyllyn einespiirakat.  Viime vuosina piirakoiden tuotannon kasvu on leipomoiden mukaan ollut maltillista, ja paistopisteiden ja esipaistettujen kotipaistotuotteiden myötä riisipiirakoiden kulutuksen kasvu ollut hienoista. Tuoteryhmään ovat vuosien varrella tulleet takaisin myös perinteiset peruna- ja porkkanapiirakat.

Välipala ei tarkoita välttämättä epäterveellistä napostelua. ”Karjalanpiirakka on hyvä välipala”, toteaa Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen. ”Ruisjauhoista leivotusta piirakasta saa kuitua ja muita täysjyväviljan terveellisiä ainesosia. Piirakan sisältö voi olla mitä vain, riisiä, porkkanaa, perunaa tai vaikka lanttua. Päälle kannattaa valita kasviksia sekä kananmuna, raejuustoa tai muuta proteiinipitoista. Näin välipala muuntautuu helposti kevyeksi lounaaksi.”

Karjalanpiirakalla on EU:n nimisuoja, joka määrittelee tarkasti piirakan valmistusaineet ja valmistustavan. Vuoden alussa EU:n komissio hyväksyi myös laktoosittomasta puurosta tehdyt piirakat karjalanpiirakoiksi. Reseptistä poikkeavia piirakoita nimitetään riisipiirakoiksi.

Nimisuojatun karjalanpiirakan ohje

Erityinen tuotanto tai valmistustapa: Karjalanpiirakoiden valmistaminen aloitetaan täytteen keittämisellä. Täyte on yleensä ohra- tai riisisuurimoista keitettyä puuroa tai perunasosetta. Näiden sijaan voidaan käyttää myös keitettyjä, survottuja kasviksia (esim. lanttua, porkkanaa, naurista tai haudutettua kaalia tai sieniä). Kuoritaikinaan laitetaan vettä, suolaa ja ruis- tai vehnäjauhoja. Kuoritaikina kaulitaan mahdollisimman ohuiksi, lähes läpikuultaviksi, pyöreiksi piirakankuoriksi. Kuoren ohuus takaa karjalanpiirakan rapeuden. Kuoren reunat käännetään täytteen päälle ja rypytetään. Piirakat paistetaan uunissa korkeassa, noin 250–300 °C:n lämmössä 15–20 minuuttia. Nopea paisto ja korkea lämpötila ovat oleellisia tuotteen mehevyyden säilyttämiseksi. C 102/14 Euroopan yhteisöjen virallinen lehti 27.4.2002 FI Täyte valmistetaan kiehauttamalla 1 litra (1 kg) vettä tai maitoa ja sekoittamalla siihen 2 dl (180 g) riisi- tai ohraryynejä. Riisipuuroa keitetään 1/2–1 tuntia ja ohrapuuroa kauemmin. Kuoritaikinaan, jossa on 200 g vettä, käytetään noin 275–350 g jauhoja. Paistetut piirakat voidellaan usein heti paiston jälkeen tai lämmitettäessä. Voiteluun käytetään voita, öljyä tai vesi/maitoseosta, joskus myös kananmunaa.

Tuotekuvaus: Karjalanpiirakka on avoin, pieni, matala piiras, johon kuuluu ohut kuori sekä sydän eli täyte. Karjalanpiirakan koko on tavallisesti 7–20 cm. Karjalanpiirakat ovat muodoltaan pääasiassa soikeita mutta voivat olla myös pyöreähköjä. Kuoriosa on päältä avoin. Kuoren reunat on käännetty täytteen päälle ja rypytetty. Karjalanpiirakat ovat rapeakuorisia. Kuoren osuus on tavallisesti noin yksi kolmasosa koko tuotteen määrästä ja sydämen eli täytteen osuus noin kaksi kolmasosaa.

Erityisluonteen täyttymisen edellyttämät vähimmäisvaatimukset: Valmistusvaiheessa varmistetaan tuotantolaitoksessa, että kuoritaikina kaulitaan kohdan 4.2 mukaisesti mahdollisimman ohuiksi pyöreiksi tai soikeiksi halkaisijaltaan noin 10–24 cm:n suuruisiksi piirakankuoriksi, täyte levitetään sen päälle 1–2 cm:n etäisyydelle reunoista ja reunat käännetään rypyttäen täytteen päälle niin, että piirakka jää keskeltä avoimeksi, sillä nämä ovat perinteisen valmistusmenetelmän kannalta määrääviä tekijöitä. Valmistusvaiheessa varmistetaan tuotantolaitoksessa, että piirakat paistetaan kohdan 4.2 mukaisesti 250–300 °C:n lämmössä 15–20 minuutin ajan, sillä korkea lämpötila ja nopea paistoaika aikaansaavat rapean kuoren ja vaikuttavat siten karjalanpiirakan makuun.

Lisätietoja:
Kaisa Mensonen, Leipätiedotus ry