Kuluttajatutkimus: Ruisleipää syödään, koska se on hyvää!

28.02.2023

Tiistaina 28.2. on taas suomalaisen kansallisruoan, ruisleivän, päivä. Suomalaiset syövät ruisleipää siitä yksinkertaisesta syystä, että se maistuu niin hyvältä. Tämä käy ilmi Leipätiedotus ry:n tekemästä kuluttajatutkimuksesta. Vastaajista 76 % kertoi valitsevansa ruisleipää, koska se on hyvänmakuista. Mieluiten suomalaiset syövät ruisleipänsä palaleipänä

Maku ja terveellisyys rukiin valtit

Kysyttäessä suomalaisilta syitä syödä ruisleipää ovat yleisimmät perustelut sen hyvä maku ja terveellisyys, kertoo Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen. Kolme tärkeintä syytä syödä ruisleipää ovat hyvä maku (76 %), terveellisyys (65 %) ja kuitupitoisuus (58 %). Monelle suomalaiselle (53 %) myös kotimaisuus on tärkeä syy syödä rukiista leipää.

Makuasioista ei voi kiistellä, mutta suomalaiset vaikuttavat pitävän rukiin happamasta mausta, toteaa Mensonen. Tietoisuus rukiin kuitupitoisuudesta sen sijaan on tosiasia: Suomessa ruisleipä leivotaan lähes aina täysjyvärukiista ja näin ollen se sisältää runsaasti kuituja, kertoo Mensonen. Kuidun terveysvaikutukset ovat nekin hyvin tunnettuja: niiden runsas määrä ruokavaliossa alentaa riskiä sairastua mm. sydän- ja verisuonisairauksiin ja tyypin II diabetekseen sekä tiettyihin syöpäsairauksiin. Kuidut ovat terveydelle edullisia esimerkiksi hellimällä ruoansulatuselimistöä hampaista suolistoon asti: ne antavat töitä hampaille ja suolistossa vaikuttavat haitallisten aineiden imeytymiseen ja toimivat hyvänlaatuisten ruoansulatusbakteerien ravintona.

Palaleipä ruisleivistä parasta

Suomalaisista 63 % kertoo rukiisen palaleivän olevan yksi kolmesta mieluisimmasta ruisleivästä. TOP3 suomalaiset nimeävät myös jälkiuunileivän (45 %) sekä näkkileivän ja hapankorput (29 %). Rukiista leivotut palaleivät ovat pitäneet ykköspaikkaa suomalaisten leipävalinnoissa jo pidemmän aikaa. Vuonna 2016 Leipätiedotus ry:n tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan ruispalaleipä oli suomalaisten mielestä suosituin leipätyyppi kaikista leivistä.

Lisätietoja: Kaisa Mensonen, toiminnanjohtaja

Lähteet: