Lännessä maistuu ruisreikäleipä, idässä limppu

24.02.2023

Ensi tiistaina 28.2. vietetään Ruisleipäpäivää. Ruisleipäperinteet istuvat tiukasti meissä suomalaisissa. Tämä käy ilmi Leipätiedotus ry:n tekemästä kuluttajatutkimuksesta, jonka mukaan pitkälle ulottuva ruisleivän historia näyttää edelleen olevan voimissaan: Länsi-Suomessa maistuu ruisreikäleipä ja Itä-Suomessa ruislimppu muuta Suomea paremmin.

Leipä leivottiin eri tavoin eri puolella Suomea

Suomessa on poikkeuksellisen monipuolinen leipäkulttuuri, jossa alueelliset vaihtelut ovat suuria. Suomalainen leipäkulttuuri on voitu jakaa kahteen pääalueeseen: Länsi- ja Itä-Suomeen. Ennen länsi oli kovan leivän ja itä pehmeän leivän aluetta. Länsisuomalaiset leipoivat ulkouunissa tai erillisessä pakarissa happamia ruisleipiä kaksi kertaa vuodessa. Leivät kuivattiin vartaissa. Itä-Suomessa taas pehmeää limppumaista ruisleipää tehtiin viikoittain liesiuunissa.

Vaikka muuttoliike onkin sekoittanut leipäkulttuureja ja kauppojen monipuolinen leipävalikoima tarjoaa erilaisia leipävaihtoehtoja joka makuun ympäri Suomen, näyttää ruisleipä säilyttäneen alueelliset suosionsa. Leipätiedotuksen tekemän kuluttajakyselyn mukaan ruisreikäleivällä herkuttelijat näyttävät edelleen painottuvan läntiseen Suomeen ja ruislimpun ystävät Itä-Suomeen. Kuluttajatutkimuksen mukaan palaleivät ja jälkiuunileipä ovat rukiisista leivistä suosituimpia ympäri Suomen, mutta tarkasteltaessa ruisleipien TOP3 sijoituksia, nimeää ruislimpun kolmen suosituimman ruisleivän joukkoon muuta Suomea useammin itäsuomalainen ja ruisreikäleivän länsisuomalainen vastaaja.

Nautitaan hyvästä ja terveellisestä ruisleivästä sen kaikissa muodoissa!

Lisätietoja: Kaisa Mensonen, toiminnanjohtaja, ETM

Lähteet: