Leipäviikko: Missä leipä kasvaa?

12.09.2022

Mietitkö koskaan leipähyllyn edessä leipää valitessasi tai keittiössä leipää voidellessasi, minkä näköisestä viljasta se on valmistettu, paljonko jyviä sen valmistukseen on tarvittu tai mitä työvaiheita sen valmistus on vaatinut? Pohditko koskaan, missä syömäsi leipä kasvaa?

Leipätiedotus ry:n teemaviikko, Leipäviikko, järjestetään viikolla 37 (12.-18.9.2022) teemalla Missä leipä kasvaa. ”Leipäviikolla haluamme nostaa esiin sen, että leipä on hyvää ja terveellistä ja jokaisella leivällä on tekijänsä”, kertoo Leipätiedotus ry: toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen. ”Leivän tie pellolta pöytään vie monen mutkan kautta.”

Jo peltotapahtumien määrä leipäviljaa viljeltäessä on moninainen: peltoa muokataan ja kalkitaan, vilja kylvetään ja sitä pyritään suojaamaan monin eri keinoin tuholaisilta ja kasvitaudeilta. Kasvun päätteeksi vilja puidaan ja kuivataan, mutta sadon onnistuminen ei ole itsestäänselvyys. Kasvinjalostuksella tavoitellaan lajikkeita, jotka tuottaisivat hyvää satoa ja selviytyisivät erilaisissa haastavissakin sääoloissa. Joskus kuitenkin sääolot ovat sellaiset, että sato jää kokonaan saamatta.

Kuivattu vilja jauhetaan myllyssä jauhoiksi ja jauhot toimitetaan leipomoon. Myös leipomossa leivän valmistus vaatii monta vaihetta: on tehtävä taikina ja annettava sen levätä. Ylöslyönnissä taikinasta tehdään muotilla leipä, jonka annetaan nousta ja sitten paistetaan uunissa. Valmis leipä pakataan ja pakkaukset siirretään leipälaatikoihin. Laatikoissa leivät toimitetaan kauppoihin kuljetusautoilla.

Jokaisen herkullisen leivän takana on siis monta ihmistä ja työvaihetta.

Viimeaikaiset tapahtumat ovat osoittaneet, kuinka ajankohtainen Leipäviikon teema on. Ruoan tuottaminen ja riittävyys eivät ole itsestäänselvyys. Moni ei ymmärrä riskejä ja haasteita liittyen niiden ihmisten työhön ja toimeentuloon, jotka ovat valinneet elinkeinokseen ruoan tuottamisen. Maatalouskriisi on osoittanut, kuinka haavoittuvainen tämä elinkeino on. Elämme kansainvälisessä maailmassa emmekä ole täällä pohjolassakaan suojassa maailmalla tapahtuvilta myllerryksiltä, jotka vaikuttavat raaka-aineiden sekä tuotantopanosten, kuten energian, lannoitteiden, kylvösiementen ja torjunta-aineiden hintaan.

Nautitaan siis leivästä ja annetaan sille sen ansaitsema arvo! Hyvää Leipäviikkoa!

Kaisa Mensonen, ETM, toiminnanjohtaja
kaisa.mensonen@leipatiedotus.fi