Neljän viljan Suomi

03.04.2019

Kaikki neljä viljaa mahtuvat suomalaisten ruokalautasille. Vehnää, ruista, kauraa ja ohraa syödään monessa muodossa: suurimmaksi osaksi leipänä ja puurona. Suosituin leipävilja on ruis. Suomalaisista lähes 80 % syö ruisleipää. Kaurasta sen sijaan keitellään enimmäkseen puuroa. Vehnää syödään määrällisesti eniten. Leivän lisäksi sitä käytetään muihin leipomotuotteisiin sekä pastaan. Vähiten viljoista suomalaiset syövät ohraa, jonka käyttöä voisi lisätä leipänä, puurona ja lisäkkeenä.

Vehnän ja rukiin käytössä miehet ja naiset eroavat toisistaan. Miehet syövät vehnää päivittäin n. 80 g, kun naisilla luku on reilu 50 g. Ruista syödään noin puolet vehnän määrästä. Kauraa suomalaiset syövät päivittäin noin 17 g ja ohraa vain noin yhden gramman. Tämä selviää suomalaisten ruoankäyttöä selvittävästä FinRavinto 2017 -tutkimuksesta.

Hiilihydraattien ja kuidun saanti on 70 prosentilla aikuisista liian vähäistä, keskimäärin 21 g. Naiset kertovat syövänsä ruisleipää n. 1-2 viipaletta ja miehet 2-3 viipaletta päivässä, kun keskimääräinen leivänkulutus on 3-4 viipaletta. Kuidun tärkein lähde on viljavalmisteet, joista saadaan noin puolet ruokavalion kuidusta. Lisäämällä ruokavalioon 2 viipaletta täysjyväleipää, saavutetaan päivittäinen kuitutavoite.

Kuitu

Kuidun päivittäinen saantisuositus on vähintään 25-35 grammaa. Suomalaisten päivittäinen kuidun saanti on keskimäärin 21 g. Kuitu on hiilihydraatti, joka ei imeydy ja josta ei saada energiaa. Kuitu vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen, lisää suoliston hyvinvointia ja alentaa riskiä moniin sairauksiin, kuten suolistosyöpiin ja sydänsairauksiin.

Lähteet:
FinRavinto 2017 -tutkimus (THL)
Kuluttajatutkimus 2018, Foodwest ja Leipätiedotus

Terhi Virtanen, Leipätiedotus ry