Pehmeä leipä houkuttelisi oppilaat koululounaalle

02.03.2023

Leipä on hyvä kuidunlähde ja suomalaisessa ruokakulttuurissa osa ateriaa. Ruokasuosituksissakin leipä kuuluu pääaterioille. Koululounaan sisällön suhteen oppilaat eri puolilla Suomea ovat eriarvoisessa asemassa: osalle koululaisista tarjotaan pehmeää leipää vain kerran viikossa.

Leipätiedotus järjesti monen leipomon kanssa helmikuun lopussa eri puolilla Suomea Ruisleipäpäivän tempauksia, joissa leipomot tarjosivat kouluille ruisleipää. Tapahtuman järjestämisen yhteydessä kävi ilmi, että joissain kunnissa pehmeää ruisleipää on tarjolla päivittäin, mutta joissain kouluissa kansallisruokaamme ei ole tarjolla edes viikoittain. ”Kyllähän oppilaat ovat tässä hiukan eriarvoisessa asemassa. Toki näkkileipää on tarjolla kaikkialla, mutta moni oppilas toivoo, että koulussa tarjottaisiin useammin pehmeää leipää”, Terhi Virtanen Leipätiedotuksesta toteaa.

”Pidemmän aikaa on jo nostettu esille, kuinka monet koululaiset korvaavat lounasaterian kaupasta ostetuilla epäterveellisimmillä välipaloilla, kuten limsoilla, energiajuomilla sekä lihapiirakoilla ja -pasteijoilla. Pehmeän leivän tarjoaminen nykyistä useammin saattaisi lisätä koululounaalle osallistumista”, pohditaan Leipätiedotuksesta. Toki tämä saattaisi lisätä ateriakustannuksia ja hävikkiä, mutta tähänkin varmasti olisi löydettävissä ratkaisu ja koululaisille olisi tärkeää lounaan syöminen ja siitä saatava energia ja ravintoaineet. ”Tosiasiahan on, että ainoastaan syöty ruoka ravitsee ja nyt ruoka jätetään kokonaan syömättä tai korvataan kovaa rasvaa ja sokeria sisältävillä välipaloilla, joissa ei ole kuitua tai muita kasvua ja jaksamista tukevia ravintoaineita. Ruokahävikkiäkin syntyy varmasti myös nykyisellä systeemillä, kun koululaiset jättävät kokonaan menemättä kouluravintolaan” miettii Virtanen.

Lisätietoja: Terhi Virtanen, projektikoordinaattori
Leipätiedotus ry