Ruisleipä ansaitsee juhlapäivänsä

28.02.2022

Julkaisuvapaa 28.2.2022

Maanantaina 28.2. on taas suomalaisen kansallisruoan, ruisleivän päivä. Rukiin päivää vietetään nyt jo kuudetta kertaa. Ruisleivällä on vahva asema suomalaisten sydämissä: suomalaisten suosikkileipä leivotaan rukiista.

Ruisleipä leipähyllyn suosikki

Suosituimmat leivät suomalaisessa ruokapöydässä on tehty rukiista. Leipätiedotuksen ja Pro Ruis ry:n vuonna 2021 tekemän kuluttajatutkimuksen vastaajista 79 % kertoo valitsevansa mielellään rukiisen leivän. Tutkimuksen mukaan kuluttajat mieltävät ruisleivän myös terveellisimmäksi leipävaihtoehdoksi: 87 % vastaajista pitää ruisleipää terveellisenä, kertoo Leipätiedotuksen projektikoordinaattori Terhi Virtanen. Leipätiedotus ry:n leipomotuotteiden toimitustilaston mukaan suomalaiset syövät vuosittain reilut 40 kilogrammaa leipää, josta kotimaista pehmeää ruokaleipää on noin 33 kg. Kotimaisesta pehmeästä leivästä ruisleipää on lähes puolet, reilut 15 kg. Suomalaiset syövätkin eniten ruista koko maailmassa ja se maistuu meille parhaiten leipänä, Virtanen toteaa.

Ruis – täysjyvän kuningas

Ruis on tärkein täysjyvän lähde suomalaisten ruokavaliossa. Tämä käy ilmi THL:n vuonna 2021 tekemästä Finravinto 2017 -julkaisuun perustuvasta tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan miehet saavat keskimäärin 63 grammaa ja naiset 47 grammaa täysjyvää päivässä. Tästä jopa yli puolet saadaan ruisleivästä. Miesten täysjyvän saannista rukiin osuus on jopa 60 % ja naisillakin rukiin osuus on yli puolet. Yksi ruisleipäviipale sisältää täysjyvää 14 grammaa ja lautasellinen ruispuuroa 28 grammaa. Täysjyvän riittävä saanti pienentää riskiä sairastua moniin kansantauteihin, kuten tyypin II diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin sekä paksu- ja peräsuolen syöpiin. Riittävä määrä täysjyvää ravinnossa on apuna myös painonhallinnassa.

Lisätietoja:
Terhi Virtanen
projektikoordinaattori, Leipätiedotus ry / Pro Ruis ry
email: terhi.virtanen@leipatiedotus.fi

Lähteet:
Leipätiedotus ry; Leipomotuotteiden toimitustilasto 2020
Leipätiedotus ry, Crowst Oy: Leivän käyttötutkimus 2021
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Julkaisut: Täysjyvän saanti Suomen aikuisväestössä – FinRavinto 2017 -tutkimuksen tuloksia (2021)
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Julkaisut: FinRavinto 2017 -tutkimus
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): Fineli -tietokanta; elintarvikkeiden kansallinen koostumustietopankki