Ruisleipä on suosituin

27.02.2024

Lähes kaikki suomalaiset syövät leipää. Mieluisimpana leipäviljana pidetään ruista. Tämä käy ilmi Leipätiedotuksen tuoreesta kuluttajatutkimuksesta. Kalevalan päivänä 28.2. vietetään Ruisleipäpäivää ja suosittua kansallisruokaamme onkin syytä juhlia.

Suosituin leipäviljamme on edelleen ruis. Ruisleipää mieluisimpana leipävaihtoehtona pitää 58 % Leipätiedotukseen kyselyyn vastanneista ja kauraa 29 %. ”Vaikka kaura on vuosien saatossa nostanut suosiotaan, on ilahduttava huomata, että perinteistä ruisleipää arvostetaan yhä”, iloitsee Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen. ”Ruista on pidetty superruokana kautta aikain ja sen terveysvaikutukset ovatkin kiistattomat”, jatkaa Mensonen. Rukiista leipää suosivat etenkin miehet, joista 64 % valitsee mieluiten leiväkseen rukiisen vaihtoehdon. Naisista ruisleivän syö mieluiten 52 %. Yhä useampi nainen suosii kauraleipää ja 36 % valitseekin leipähyllystä kauraisen vaihtoehdon.

Vähintään kerran viikossa leipää syö 98 % suomalaisista. Joka päivä leipää syöviä eli leivän ”heavy usereita” on 72 % ja kerran viikossa tai harvemmin (”light users”) leipää syö 6 %. Kaikissa leivän käyttäjäryhmissä ruis on leipäviljoista valinta numero yksi. Leivän ”heavy usereista” rukiin mieluisimmaksi nimeää 61 % ja ”medium usereista” 54 %.  ”Light usereiden” ryhmässä leipäviljojen suosio jakautuu tasaisemmin: ruista ja kauraa suosii 33 % ja vehnää 24 %. Myös ohraa ja spelttivehnää suositaan tässä ryhmässä muita leivän kuluttajaryhmiä enemmän.

Ruis on perinteinen leipäviljamme ja tämä näkyykin siinä, että etenkin varttuneilla (45 v +) ikäryhmillä ruis on suosituin leipävilja. Tutkimuksen nuorimmassa ikäryhmässä (18-24 v) valitaan lähes yhtä usein niin ruis- kuin kauraleipää. ”Ruisleipä on suomalaisten ruokavaliossa paras täysjyvän lähde. Tästä syystä rukiin kulutuksen lisääminen myös nuorimmissa ikäryhmissä parantaisi täysjyvän saantia, jossa emme yllä suositellulle tasolle”, pohtii Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja.

Lähde: Leipätiedotus ry ja Iro Research Kuluttajatutkimus; Leivän valintakriteerit. Tuhat suomalaista. 2024

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen