Vuoden 2017 Leipäkauppa -kilpailun finalistit on valittu

29.11.2016

Suomen Leipuriliiton järjestämä suomalaista leipäkulttuuria sekä leipureiden ja kauppiaiden yhteistyötä edistävä Vuoden 2017 Leipäkauppa -kilpailu on edennyt finalistivaiheeseen. Valintaraati kävi tutustumassa kaikkiin Leipuriliiton paikallisyhdistysten asettamiin maakunnallisiin ehdokaskauppoihin. Tämän karsintakierroksen perusteella valittiin kolme finalistikauppaa, jotka ovat

K-supermarket Ruokapori, Pori
K-Market Pirkanpoika, Pirkkala
K-supermarket Reimari, Parainen

Finalistit valitsi raati, johon kuuluivat markkinointipäällikkö Veera Tammenmaa, Leipomo Rosten Oy, myyntineuvottelija Mai Britt Jaakkola, Leivon Leipomo Oy sekä toimitusjohtaja Mika Väyrynen, Suomen Leipuriliitto ry.

Vuoden Leipäkauppa valitaan nyt jo kahdennenkymmenennen ensimmäisen kerran. Vuoden 2017 kilpailussa ovat mukana pienemmät päivittäistavarakaupat. Vuonna 2016 valinta tehtiin tavaratalojen ja hypermarkettien sarjassa.  Nämä kaksi sarjaa vuorottelevat kilpailussa.

Kilpailu ratkeaa tammi-helmikuussa, jolloin loppukilpailuraati käy arvioimassa finalistit ennalta ilmoittamattomana aikana. Voittaja julkistetaan helmikuussa.  Vuoden Leipäkaupan valinnassa arvioidaan mm. tuotteiden tuoreutta, valikoiman monipuolisuutta, paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten leipomoiden tuotteiden saatavuutta, leipäosaston siisteyttä ja järjestystä sekä leipäosaston henkilökunnan asiantuntemusta ja palvelualttiutta. Lisäksi kiinnitetään huomiota tuotteiden esillepanoon, leipäosaston omaleimaisuuteen sekä erityisruokavaliotuotteiden saatavuuteen. Erityisesti valinnassa annetaan painoarvoa sille, että tuotteet ovat kotimaassa valmistettuja.

Vuoden 2016 Leipäkauppa on Sokos Herkku Tampere. Vuoden 2015 voittaja oli S-Market Rantakatu, Joensuu.