Valikko

Leipä ravitsemuksessa

Leipä ja kasvisruokailu

 

Kaikki ihmiset eivät halua aatteellisista, uskonnollisista, eettisistä tai terveydellisistä syistä syödä eläinperäisiä ruokia. Terveellinen ruokavalio voidaan koota yhtä hyvin kasvi- kuin eläinkunnan tuotteistakin. Terveyden kannalta ei ole yhtä oikeaa tapaa syödä.

Kasvisruokavalioita on monenlaisia. Useimmissa niissä sekaruoan proteiinilähteet eli lihavalmisteet, kala ja muna, korvataan runsaasti proteiinia sisältävillä kasvikunnan tuotteilla eli viljalla, palkokasveilla, pähkinöillä ja siemenillä. 

Kasvisruokailijatyypeistä:

  • semivegetaristit syövät silloin tällöin kalaa tai vaaleaa lihaa
  • lakto-ovovegetaristit käyttävät maitovalmisteita ja kananmunia
  • laktovegetaristit käyttävät maitovalmisteita
  • vegaanit syövät vain kasvikunnan tuotteita
  • elävän ravinnon syöjät ovat vegaaneja, jotka käyttävät vain kuumentamattomia kasvikunnan tuotteita välttäen teollisesti valmistettuja elintarvikkeita
  • fennovegaanit syövät mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa, kuten oman kaupungin leipomon tuotteita sekä lähiseudulla viljeltyjä kasviksia. Tiukassa fennovegaanisessa ruokavaliossa käytetään yksinomaan kotimaisia kasviperäisiä elintarvikkeita

 

Vegaaniruokavaliosta ei saada B12- vitamiinia, joten se tulee korvata vitamiinivalmisteilla. Tämän lisäksi D- vitamiinilisää suositellaan talvisin. Myös kalsiumlisä saattaa olla tarpeellinen. Vegaaniruokavaliota ei suositella kasvaville lapsille. Kasvisruokavaliota noudattavien tulee huolehtia riittävästä raudan saannista, koska ruokavalio ei sisällä hyvin imeytyvää lihatuotteiden hemirautaa.
 

Kasvisruokailu ja viljavalmisteet

Leipä ja vilja ovat kasvisruokaa ja vegetaariruokavalion peruspilareita. Ilman niitä kasvisateriasta ei synny kyllin monipuolista ja täyttävää, eikä siitä saada riittävästi energiaa ja ravintoaineita. Viljavalmisteet tuovat ruokavalioon hiilihydraattien ja kuidun lisäksi hyvänlaatuisia proteiineja kudosten uudistumista varten. Viljan monet B-vitamiinit pitävät hermoston kunnossa. Viljasta saadaan myös runsaasti rautaa, kuparia, mangaania, magnesiumia ja sinkkiä. Kasvisruokailuun kuuluu kotimaisten viljojen lisäksi riisi, hirssi, maissi ja tattari.
 

Kasvisruoan kompastuskivet

Kasvisruoan kompastuskivenä on usein sen runsas rasva. Kasvikunnan tuotteet ovat itsessään vähärasvaisia, mutta kasvisruokaohjeet saattavat sisältää usein erittäin runsaasti voita, kermaa, smetanaa tai juustoa. Tällöin kasvisruoan terveellisyys hautautuu eläinrasvan alle, ja siitä saa enemmän ja huonompilaatuista rasvaa kuin tavallisesta sekaruoasta.

 


Leipä on kasvisruokavalion peruspilareita.